Follow:
boeken, review

Boekenreview: Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury

juliette of het geluk van boeken

Als boekenliefhebber intrigeerde dit boek mij meteen. De cover laat al zien dat dit boek over boeken gaat, de liefde voor boeken en het geluk wat boeken aan mensen kan geven. Vandaag verschijnt bij uitgeverij HarperCollins het boek ‘Juliette of het geluk van boeken’ van Christine Féret-Fleury, en ik had het geluk dat ik één van de bloggers/YouTubers mocht zijn die het boek al eerder mochten lezen. Vandaar vandaag mijn review over dit boek met een verhaal over boeken.

Achterflap

‘Het leven van Juliette, een jonge en dromerige Parisienne, is saai en voorspelbaar. Haar uitlaatklep: boeken. Op weg naar haar werk gebruikt ze haar tijd in de metro om te lezen. Soms observeert ze de mensen om haar heen, die net als zij in verhalen zijn verdiept. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert. De man met de insectenenceclopedie. Een vrouw die altijd precies op pagina 247 in huilen uitbarst. Het fascineert Juliette wat boeken met mensen doen. In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Daar ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken.’

Het boek heeft een prachtige hardcover en is qua formaat net een agenda. Super handig om mee te nemen in de tas en heerlijk onderweg te lezen. Zo begint het verhaal van Juliette ook eigenlijk. Al lezend in de metro leer je al meteen een hoop over het karakter van Juliette. Ze is nieuwsgierig, meelevend en leeft in haar eigen ontworpen veilige routine. Door een keer eens een impulsieve actie te ondernemen, uit haar saaie leventje te stappen, verandert haar leven voorgoed.

De schrijfstijl van Christine Féret-Fleury is bijna poëtisch. Ik moest in het begin erg wennen aan de lengte van de zinnen, deze zijn namelijk geregeld vrij lang waardoor ik een zin opnieuw moest lezen om het te begrijpen. Maar al vrij snel kwam ik goed in het verhaal en waren die lange (poëtische) zinnen iets minder ingewikkeld om te lezen.

Het boek is vrij dun met maar 174 pagina’s. Dit had wat mij betreft best dikker gemogen aangezien sommige verhaallijnen erg matig in het verhaal voorkwamen. Zo staat op de achterflap dat Juliette een professionele bookcrosser wordt, maar deze verhaallijn is minimaal uitgewerkt. Ook de hoofdpersonages rondom Juliette hadden wat mij betreft beter uitgewerkt mogen worden. Ik kon door de matige omschrijvingen niet echt een binding krijgen met deze personages waardoor het verhaal voor mij wat oppervlakkig bleef. Hierin is de auteur wat mij betreft best tekort geschoten, een gemiste kans! Zeker omdat het idee van het verhaal ontzettend veel potentie heeft om diep uitgewerkt te worden. Zo worden de andere bookcrossers amper benoemd en waren sommige connecties van Soliman mij totaal niet duidelijk.

Tóch krijgt ‘Juliette of het geluk van boeken‘ een half sterretje extra omdat ik de wereld van boeken, hoe hoofdpersonage Juliette haar liefde voor boeken laat zien, erg leuk vond om te lezen. Dat ze haar leven overhoop gooit om zich totaal te storten op haar liefde voor boeken. Een leuk boek om te lezen, maar wellicht voor veel lezers een boek wat niet helemaal aan de verwachtingen zal voldoen.

Informatie

Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury

Uitgeverij HarperCollins