Follow:
gezin, kids, samenwerking

Hoe stoom je je tieners klaar voor het volgende schooljaar?

Wat was ik blij toen ik dinsdagavond bij de persconferentie hoorde dat de middelbare scholen en het MBO weer gedeeltelijk open zouden gaan. Wat een verademing! Ik heb namelijk twee tieners in huis die inmiddels hun online lessen languit vanuit bed volgen, bij elk teken van zelfstudie de les verlaten om vervolgens te gaan Netflixen…..ik kon ze niet meer motiveren. Maar hoe gaan we ervoor zorgen dat de scholieren weer een beetje in het ritme gaan komen en bovenal, in het geval van één van mijn dochters, hun cijfers opkrikken?

Bijles

Voor Fenna kwam het onderwerp ‘bijles‘ onlangs al ter sprake. Fenna staat voor heel veel vakken niet zo heel erg best ervoor. Met name geschiedenis en wiskunde zijn haar valkuilen. Geschiedenis is voor mij geen probleem om haar mee te helpen. We hebben al besloten dat ik de hoofdstukken aan haar ga voorlezen en zij kan dan ondertussen aantekeningen maken. Door het voorlezen hoeft zij niet lappen tekst te gaan lezen (waar ze gewoon niet goed in is) en ze neemt het daardoor veel beter op.

Voor wiskunde is dit een iets lastiger vraagstuk. Nou moet ik zeggen dat ik met mijn Havo examen een 8 voor wiskunde scoorde. Ik vond wiskunde super leuk en niet moeilijk. Maar ik ben er al achtergekomen dat het allemaal zover is weggezakt dat ik niet de tijd en energie heb om mijzelf eerst bij te scholen voordat ik Fenna kan helpen. Voor wiskunde willen we dus gaan kijken of we bijles voor haar kunnen regelen zodat ze niet op dat ene vak dadelijk blijft zitten. Bijles is makkelijk te vinden. Google op ‘bijles – je woonplaats’ (bijvoorbeeld: bijles Amsterdam) en je ziet een tal van mogelijkheden en aanbod. Waarschijnlijk is een uurtje in de week al voldoende om net even die dingen uit te leggen waar ze zelf niet uit kunnen komen.

Helpen bij plannen en schema’s maken

Veel kinderen vinden dit misschien wel het lastigste. Het plannen van het voorbereiden op toetsen en examens. Mijn oudste dochter kon dit al ietsje beter en maakte een overzichtelijk lijstje met een leerschema. Fenna is veel te druk bezig met haar sociale leven en sporten dat zij vaak te laat beseft dat er toch wel heel veel stof geleerd moest worden voor een bepaalde toets. Met als resultaat dat ze te weinig tijd heeft en de helft niet geleerd heeft.

Ik ben gelukkig zelf een planner. Ik maak overal lijstjes van, denk altijd vooruit en hou op die manier overzicht. Ik vind dit prettig en probeer dit op mijn kinderen over te brengen.

Fenna haar proefwerkweek begint in maart en deze periode moet ze echt alles op alles zetten om haar cijfers op te halen. Vanuit school hebben ze een heel boekwerk gekregen met alle stof die er geleerd moet worden (ik hou daarvan! Hoe overzichtelijker en uitgebreider, hoe beter ;-)). Ik ben dus bezig om voor haar een compleet leerschema te maken. Het verdelen van de stof over een langere periode zal ervoor zorgen dat ze niet het gevoel krijgt ‘overdonderd te worden’ met heel veel leerwerk. Gewoon elke dag voor een aantal vakken een kleine hoeveelheid stof, puur om het overzichtelijk te houden.

Door dit samen met elkaar voor te bereiden zal ze merken dat het haar ook structuur en houvast biedt. Hierdoor zal ze hopelijk vol zelfvertrouwen de proefwerkweek in gaan. En natuurlijk zijn er vakken die lastiger zijn, en waar ze misschien niet een top cijfer voor zal halen. Dat geeft niet! Als ik weet dat ze er hard aan gewerkt heeft ben ik allang tevreden.

Ontspanning

Naast het voorbereiden voor de komende schoolperiode, en wellicht de keuze voor het nieuwe schooljaar, is ontspanning het allerbelangrijkste. Stukje bij beetje krijgen we weer wat meer vrijheden en hoop ik dat de jeugd weer wat uit zijn/haar isolement komen.

Gelukkig heeft Fenna haar hockey en ziet zij nog best veel leeftijdsgenootjes. Voor Amy ligt dit weer anders. Zij kan door haar knieproblemen niet meer sporten, en heeft een minder actief sociaal leven dan haar zusje. Ze heeft gelukkig wel een bijbaantje bij de Etos waardoor ze in ieder geval nog een sociale bezigheid heeft. Op het MBO heeft ze maar zo kort fysiek les gehad dat ze nog niet eens haar hele klas heeft ontmoet. Ik hoop oprecht dat zij ook een beetje meer sociale activiteiten gaat krijgen de komende periode. Dat thuiszitten zorgt niet voor een echt sociaal leven en laat sommige tieners een beetje vereenzamen.

Gelukkig is het prachtig weer en gaan ze wat vaker naar buiten om even met een vriend of vriendin af te spreken. En als ze helemaal opgeladen thuiskomen kunnen ze met vernieuwde energie aan het schoolwerk. Dat helpt absoluut!

Liefs Hilde

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge